I could write a song, a hundred miles long

Jag kan inte släppa tanken på sotare. Jag blev så inne i diskussionen att jag var tvungen att googla. Kom över en artikel där det står att om man inte får sin skorsten sotad, eller rengjord, så kan det skapa en så ohyggligt hög temperatur att den yttre delen av skorstenen faktiskt kan antända. Alltså verklig eld. Om sotare inte skulle funnits hade alltså alla människors hus troligtvis brunnit ner. Ganska imponerande faktiskt tycker jag!
För jag är så förundrad över att de har ett så viktigt jobb, men ändå så har jag aldrig i hela mitt liv sett en sotare med egna ögon. De smög ju alltid omkring i huset när man inte var hemma, så lämnade de en massa svart sot och grus på mattorna i hela huset. Bara för att jag aldrig sett någon tror jag att de ska hoppa upp en sotare bakom soffan eller någonting nu. Jag börjar bli lite rädd.
Nej fy, jag bygger upp detta yrket som om de vore lönnmördare! Men rädd, det blir jag på riktigt. För kanske alla sotare är lönnmördare, egentligen? Eftersom ingen sett dem så är det heller ingen som vet.
Kanske var Olof Palmes mördare sotare? Han återfanns ju aldrig. Han bara gick upp i rök.

Nej, nog spekulerad om sotare. Det jobbiga i allt detta är väl att jag på riktigt tycker det är intressant.

Idag invigde jag i alla fall solbrillorna och min i och för sig gamla skinnjacka. Men nytt för detta året var det! Underbart var det också. Vårkänslor då man faktiskt kan gå på asfalten och inte glida runt på all is och blask. Det enda dåliga var väl att jag blev så inne i våren och känslorna att jag gjorde ett stopp på kupolen och kom hem 550:- fattigare. Men äääh, det är vår. Allt löser sig när solen kommer fram!

Nu ska jag snart ta och göra en chokladtéslatte. Att rekommendera! Speciellt till söndagens Wallanderfilm. Bra söndag, för en gångs skull har det varit en riktigt bra söndag!

Coldplay - Swallowed By The Sea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0