Det eviga bröllopet

Människor. De flesta som känner mig vet hur mycket jag avskyr den arten. Homo Sapiens. Vilka jävla idioter! Jag skäms över att vara en av de ibland. Speciellt nu.
Folk snackar så mycket om att avskaffa monarkin. Men är ni dumma på riktigt? Vill vi verkligen byta ut kungen, drottningen och deras vackra barn mot Fredrik och Filippa Reinfeldt!? Skulle de komma till den makten och representera Sverige i alla dess sammanhang skulle jag emigrera. Monarkin har funnits sen urminnes tider, varför inte bara fortsätta och visa upp vårt land genom en synvinkel av skönhet? Jag menar, vem tittar på Barack Obama och tänker "åh, vilket fint land USA måste vara! Vilken kultur."? Vi har hur mycket som helst som de bara trånar efter och inte kan få. Vi har både makter och kungligheter, de har bara makter.

Och hur kan man vara så bitter att man inte önskar lycka på en bröllopsdag!? Sverige får den första kvinnliga tronföljaren som äktar en man av folket. Det är historiskt! Sverige står i fokus och vår marknadsföring kommer gå i taket efter detta bröllopet. De största frågorna folk ställer sig är ju - vem kommer hon ha på sig? Sen kommer frågor om vad maten innehåller, de är ju trots allt traditionella svenska rätter på ett eller annat sätt.
Allt kommer osa Sverige och det är en otrolig folkfest. Hur kan man önska olycka till det?

Är vi så instängda i vår idiotiska, bittra bubbla att vi inte ser perspektivet? Vi kämpar för att få nationalsången på skolavslutningarna för det är viktigt. Men vi vill ha bort jippot om kungabröllopet som kommer gynna svensk marknad och hela landet Sverige internationellt. Ser ni inget fel i den bilden?

Kommentarer
Postat av: Riley

Håller helt och hållet med. Döm därför också min djupa besvikelse då en av kommentatorerna avslöjar att kröning är avskaffad. Där hade jag ju suttit under hela bröllopet och tänkt: "Åh vad spännande det ska bli att se henne krönas till drottning sen när pappa kungen kolat!" Men tji fick jag. Nej, nu söker jag tröst hos min faksimil med samtida illustrationer på Karl XI's kröning. För kungahuset är något vi borde vara stolta över!

2010-06-20 @ 00:21:05
URL: http://leavingfargo.blogg.se/
Postat av: F

Det här var lite fint, tycker jag:

"Vi har svårt i Sverige att känna stolthet. Jante, avund och missunnsamhet ligger närmare än positivt tänkande.



Mycket har att göra med att vi som Svenskar inte har varit i krig i modern tid och firar frihet, eller att vi inte är en diktatur och firar nationalistiska manifestationer.



I dag dock så firar vi med Kronprinsessan och Daniel på deras bröllopsdag. Vackert, pampigt och som en saga.



Sverige är ett litet land, mycket, mycket mindre än en vanlig huvudstad i de flesta länder. Jag kommer ihåg när jag var liten och lyssnade på någon utrikeskorrespondent som intervjuat den store Kinesiska ledaren Mao Zedong. Mao tysnade när han fick reda på hur många som bodde i Sverige, tänkte länge och svarade. "De måste vi vara rädda om."



I dag så är vi det lilla Sagolandet som utrotat fattigdom. Alla ska få sjukvård, skola och omsorg och ingen ska behöva svälta ihjäl på gatan. I detta sagoland fick Prinsessan sin Prins och folket hurrade. Vackert, pampigt och man blir både glad och stolt."

2010-06-20 @ 11:49:10
URL: http://twitter.com/anniefelicia

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0