Jag simmar från stranden Jag, till stranden Du, i havet Vi.

Ordet väger ingenting. Eller är det mäktigare än allting annat? Vad väger kärleken? - Ingenting. Vad väger stillheten? - Ingenting. Vad väger etiken och passionen eller lidelsen? - Ingenting. Allt det som människor gör väger ingenting. Kostar ingenting. Varför står det inte på våra löpsedlar? Varför är det inte som en brand över hela världen?
- Björn Ranelid.

Jag är helt betagen av Björn Ranelid. Efter att jag bara sett honom i två avsnitt av Stjärnorna på Slottet och diverse inspelningar där han medverkat kan jag med all säkerhet fastställa att jag finner knappt ord. Ord som haglar ur hans mun lämnar mig som en fågelholk.
Jag har alltid varit fascinerad av ordets konst och betydelse, men han har tagit mig och mina tankar till en helt ny nivå. Jag kan tänka mig att det är så här en LSD-tripp känns. En eufori av lycka i ord som beskrivs med sådan självsäkerhet som han utstrålar.
I Stjärnorna på Slottet berättar han om ungdom, kärlek och trauman. Allt det han blivit retad och mobbad för i hela sitt liv. Och plötsligt kommer ett skämt som lyfter honom ännu mer, på grund av dessa "missbildningar" han haft. Jag kan inte sluta imponeras.
Ordet är mäktigt. Jag har länge tyckt att det delar plats på ett högt piedestal med fotografin. Det är en uttrycksform och konst som ingenting kan likna. Det är fotografi eller inte fotografi. Du kan inte förstöra, skända eller på något sätt häda fotografins djup och skönhet. För att det inte går att penetrera eller kopiera. Vanligtvis avskyr jag när någon säger penetration i något annat sammanhang än sex, men just nu finner jag inget annat ord.
Men ordet har en fantastiskt stor inverkan och påverkan. Att avverka ordets mening är svårt. Därför finns det mobbing och psykiska problem i världen.
Språk är någonting vi människor inte borde få behärska, för vi kan oftast inte hantera det på rätt sätt. Ett ord är så mycket mer än bara en sekund av ljud. Det betyder och lämnar ett avtryck - vare sig det är positivt eller negativt.

Den som inte förstår makten av ord. Han kan inte förstå människor.

Kommentarer
Postat av: Abeljohanna

Great website with loads of information, love the bit about What is Love. Keep it up please!!! My best wishes to you!

2011-03-17 @ 09:23:25
URL: http://abeljohanna.blogstie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0