Jag talar i nattmössan, igen.

Jag använde detta uttryck precis nyss, antagligen för första gången i mitt liv. Dock inte sista, det är ju ett klockrent uttryck!
I alla fall började jag fundera på fenomenet - nattmössa. Använde verkligen folk det förr? Eller används nattmössor fortfarande? Jag hade en vän som ägde en nattmössa när vi var små. Den var brun, trekantig och hade en tofs på slutet. Tofsen hängde perfekt i kindhöjd. Om man sover med denna mössa, gör det inte ont då? Missbildningar i ansiktet borde ju skapas om man ligger snett på mössan. Allt för mössan.

Sitter ens mössan kvar när man vaknar? Lirkar man sig inte loss dess grepp under sömnen?

Jag måste experimentera med detta. Ska försöka leta upp en gammal tomteluva, det borde vara ett hyfsat substitut för en äkta nattmössa.

Förresten, bara för att jag skrivit ordet "mössa" så mycket ny, har jag en helt ny beundran till det. Ordet rullar så lätt i munnen ju!


Kommentarer
Postat av: Nina

Både jag och Anneli har sytt varsin nattmössa i syslöjden, dock har jag aldrig använt min.

2010-08-07 @ 22:48:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0