Clint Eastwood VS Morgan Freeman.

Är det ingen annan som noterar och ser likheten mellan Escape from Alcatraz och The Shawshank Redemption!? Jag stör mig så oerhört på att ingen håller med och för att det inte någonstans står att Shawshank är baserad på Alcatraz. Jag varnar nu för spoileralert! Nu kommer jag beskriva likheterna mellan filmerna. Vissa kan vara fel eftersom jag inte sett Alcatraz på väldigt länge.
Männen hamnar på, olika sätt i, Amerikas mest fruktade fängelser. De har en svårt tid till början men finner snart två vänner som de verkligen kan lita på. Efter en tid börjar de båda arbeta i biblioteket. Rymningen från fängelset är exakt samma. De gräver sig ur med sked under natten. Skapar dockor så att vakterna tror de sover, sedan hänger de en poster över hålet. Sanden, eller det överblivna skräpet de får att väggarna läggs i fickan där de har ett litet håll som gör att de diskret släpper ut den dagen därpå. De slutar dock på helt olika sätt. Men själva historien är alldeles för lika varandra för att jag ska kunna tycka om båda två.

Så frågan är, Clint Eastwood eller Morgan Freeman? För mig är det inte ens en fråga att grubbla på. Det blir utan minsta tvekan Clint!

Kommentarer
Postat av: Riley

Jag önskar att jag hade sett Shawshank Redemption och kunnat ge ett vettigt, konstruktivt och analyserande svar på det här inlägget. Men det har jag inte. Däremot kan jag inte annat än hålla med (öh, tja) de där båda nämnda är inte de enda fängelsefilmer som är praktiskt taget likadana. Alla flyktfilmer har ju ungefär de där milstolparna. Lite trött blir man ju på det...



Å andra sidan, vill man se något orginellt i fängelseväg kan man ju alltid slå på Natural Born Killers. Notera Robert Downey JR i slutscenerna. DEN är INTE som alla andra filmer!

2010-08-16 @ 20:52:26
URL: http://leavingfargo.blogg.se/
Postat av: Victor

Ända skillnaden är väll att den ena filmen har vunnit lite Oscars och ligger på första plats på IMDBs top 100 lista över världens bästa filmer. Så Clintan kan ju bara gå och lägga sig och önska att han var mer som Morgan Freeman och Tim Robbins. SUCK IT CLINT!

2010-08-17 @ 02:35:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0